= RAHSIA TOKEY AIR TEBU =

Zaman sekarang zaman serba canggih. Zaman moden. Ramai yang setuju jika dikatakan zaman sekarang semuanya nak cepat je. Betulkan..?? 

Jika order di kedai makan pun nak cepat je sampai makanan tu kan.??

Jika sangkut dalam jem, nak je cilok kiri kanan sebab nak cepat. Betul kan..??

Dalam dunia bisnes pula ada mazhab dan kajian yang menyatakan siapa yang boleh bagi perkhidmatan yang cepat kepada pelanggan, maka dia lah yang menang dalam persaingan tersebut.

Contoh : 


Maya membuka kedai dobi. Siti pun membuka kedai dobi. Kedua-dua kedai ni adalah dalam jenis perkhidmatan yang sama. Cuma yang membezakan mereka adalah 

  • Untuk kedai Maya, 6kg pakaian boleh siap dalam masa 4 hari.
  • Untuk kedai Siti, 6kg pakaian boleh siap dalam masa 2 hari.

Jadi rasa-rasanya kedai mana yang akan memjadi pilihan pelanggan?



Jika dilihat dari aspek kepantasan mencuci, sudah pasti kedai dobi Siti menjadi pilihan pelanggan. Namun jika Maya menyediakan 
N I L A I   T A M B A H dalam perkhidmatannya seperti pakaian yang dicuci akan berbau wangi selama seminggu dan dilipat rapi.



Maka sudah pasti pelanggan akan berfikir banyak kali untuk hanta kedai Siti atau kedai Maya.

Kepuasan pelanggan merupakan K U N C I   U T A M A dalam memikat hati pelanggan. Dalam soal ini, kepantasan mencuci menjadi penilaian ke-2. Kepuasan yang diutamakan.

Jadi apa yang nak disampaikan disini adalah K E PA N T A S A N perkhidmatan yang disediakan adalah faktok penting dalam sesebuah perniagaan, namun ada 1 lagi faktor yang lebih penting adalah 
K E P U A S A N pelanggan.

Kajian sebenar :


Pakcik di dalam gamba ni adalah penjual air tebu ditepi jalan dan bersebelahan sawah padi. Kebiasaaannya penjual air tebu akan sediakan air tebu yang sudah dimesin dan dimasukkan ke dalam balang air berisi ais.

Apabila pelanggan datang beli, mereka hanya isikan dalam cawan dan beri pada pelanggan. mengambil masa kurang lebih 30 saat sahaja. Cepat kan..??

Namun berbeza dengan pakcik ni. Di gerainya tiada air tebu yang sudah dimesin.

Apabila pelanggan datang hendak membeli, baru pakcik ni mesin perah tebu tu. Mengambil masa kurang lebih 7 minit. Nak pilih tebu, kupas kulit tebu, nak mesin, nak isikan dalam plastik @ gelas.

Jika masa tu ramai pelanggan..maka lagi lama la kena tunggu turn.

Walaupun ambil masa lebih lama, pelanggan tetap tunggu sebab nak dapatkan air tebu yang segar, dan sudah pasti memberi 
K E P U A S A N  yang lebih.

Ini apa yang dikatakan pakcik tu pada saya..



" Ada orang nak baru pakcik mesin, baru sedap. Kalau sedap, lambat sikit pon orang tunggu "

M A K S U D N Y A   A P A ..??

Maksudnya kepuasan pelanggan itu S A N G A T   P E N T I N G.

Jadi sebagai usahawan, antara perkara yang perlu diambil perhatian dalam bisnes kita adalah

  1. KEPUASAN PELANGGAN
  2. KEPANTASAN PERKHIDMATAN KITA
  3. KREATIF DALAM MELONJAKKAN DIRI/BISNES KITA   ( NILAI TAMBAH DALAM BISNES KITA)







Leave a comment

= MITOS VS KEBENARAN 2015 =

1 JANUARI 2015 baru sahaja berlalu. Sekarang sudah 2 JANUARI 2015 (saat atikel ini ditulis). Kita banyak didendangkan dengan pelbagai andaian "KESUKARAN @ KEPERITAN" yang bakal ditempuh dalam tahun 2015.

Isu yang paling BESAR @ HANGAT diperkatakan adalah mengenai GST. Ramai yang meramalkan peningkatan sara hidup yang drastik dari banyak aspek kehidupan kita. Perbelanjaan yang semakin meningkat.

Nilai WANG menjadi kecil. Kuasa membeli/berbelanja menjadi berkurangan. Maka ramailah yang membuat perancangan tahun baru dengan pelbagai strategi tersendiri untuk menghadapi situasi ini. Malah ramai yang membuat keputusan untuk mencebur diri dalam dunia bisnes.

Dengan harapan yang menggunung bahawa bisnes tersebut akan menjadi penyelamat baginya. Benar, dengan bisnes kita boleh kaya dengan izin Allah. Tapi  harus diingat, ranjaunya juga bukan calang-calang jika tidak ikut kaedah yang betul. Sememangnya sudah terbukti ramai yang berjaya dengan bisnes dan tak kurang juga yang kurang berjaya dalam bisnes.

Sama ada "KESUKARAN" ini satu mitos atau kebenaran, kita kenalah mengharunginya dahulu sepanjang tahun 2015.

Bagi yang kurang bersedia mungkin kesukaran buat mereka, tetapi bagi yang sudah bersedia rapi dengan strategi-strategi menempuh badai yang datang mungkin tidak terkesan mana. Malah tak mustahil ada yang melonjak kegemilangannya dalam tahun 2015.

InsyaAllah, bermula tahun 2015 blog ini akan berkongsi tips-tips bisnes yang telah digunapakai oleh mereka yang otai-otai ataupun sifoo-sifoo dalam dunia bisnes.

Mudah-mudaan perkongsian dalam blog ini dapat membantu melahirkan seramai mungkin usahawan-usahawan berjaya samada dalam dunia online mahupun off line.

Bagi yang hendak menceburi bidang bisnes, ini untuk anda..

 > Carilah ilmu dahulu didalam bidang yang hendak diceburi.
    Berdampinglah dengan M E N T O R bidang tersebut. Sedutlah
    ilmu darinya.

RAHSIANYA ADALAH...
Kita dapat menjimatkan MASA.


   #Contoh :Pak Ali adalah seorang pembuat roti canai.
                   13 tahun berniaga baru Pak Ali dapat fomula untuk
                   jadikan roti tu lembut dan wangi. Jadi jika kita belajar
                  dengan Pak Ali cara buat roti canai yang lembut dan
                  wangi, maka kita sudah jimat 13 tahun untuk dapat ilmu
                  itu. Dengan cara ini kita akan lebih cepat berjaya.

DAPAT KONSEP NI???

Jika dapat, cuba sebut.."Hmm..betol jugak ekk.." :)

BERTINDAK IKUT APA YANG ORANG BERJAYA BUAT
Faham ke faham.???






1 Comment
Dikuasakan oleh Blogger.

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.